Monday, June 13, 2011

11.5.11

Si pemalas ni masih gigih nak update blog, kali ni nak cerita pengalaman masa bersalin, saya bersalin kat HUKM specialist yang kat tingkat 7 dengan Prof Zainul, saya bersalin secara 'c-surg' bukan secara normal. Saya bukan suka-suka ek nak bersalin secara 'c-surg' tapi atas nasihat doktor so kenela buat.. so angan-angan nak bersalin secara normal untuk 1st baby tinggal angan-angan je..
Doktor nasihatkan saya sebab saya ada fibroid sebelah kiri dan fibroid tu kene dibuang secepat yang mungkin sebab fibroid tu busuk dan mende tu dah ganggu rahim saya..kata doktor, sakit? harusla saya cakap sakit selama saya mengandung.. bole rasa dari luar fibroid tu.. sepatutnya baby lahir 24.5.2011 tapi sebab yang saya cakao tadi so kenela awalkan.. suami saya pilihkan tarikh untuk baby dilahirkan.. dia pilih 11.5.11... saya? tak cakap apa-apa pun, saya ikutkan je.. sebab saya dah redha..huhuhu
Doktor saya ni suka 'saiko' saya.. ye..saya rasa saya ter'saiko' siap bagi wasiat kat suami suh jaga baby bebaik.. doktor cakap, kalau tak keluarkan baby awal-awal.. ada risiko tinggi..terutamanya masa ada contraction yang teruk kemungkinan besar rahim saya akan pecah..dan baby maybe tak dapat diselamatkan dan paling worse..dengan saya saya sekali tak de.. saiko? saiko kan haaa doktor jahat..!! saiko saya!
Saya bagitahu abah saya..ada ke dia cakap saya mengarut.. tula masalah abah saya ni, anak cerita kat dia..dia kata kita mengarut.. asyik dia je yang betul, sabar jela.. kang betul betul saya takde kang..haa baru tau, tapikan tuhan punya kuasa..Alhamdulillah, saya dan baby selamat.. saya tak sempat nak rasa contraction yang hebat sebab memang doktor nak baby dikeluarkan sebelum saya rasa semua tu..
Ok..atas nasihat doktor, sehari sebelum c-surg tu saya disuruh puasa selama 8 jam. so kenelah makan makanan yang boleh bagi saya energy yang lama.. sepatutnya saya kene masuk OT dalam pukul 2pm mcm tu.. tapi tunda sampai pukul 5pm, nasib baiklah, kalau tak habis la saya menangis kelaparan.. Saya check in wad pukul 11am.. nurse siapkan saya..then bawa saya ke OT, dalam OT ada sorang doktor ni suruh saya sign surat apa tah..saya pun sign.. masa saya sign tu..saya redha je.. dorang biuskan saya separuh badan pakai morfin ( betul ke ejaan nye?) pakar bius before tu dah explain kat saya apa yang dia akan buat pada saya.. saya pun meng'iye'kan aje..sebab dalam otak ni pikir nak keluarkan baby je..
Rasa macam ada 3 kali pakar tu bius saya, memula tak rasa apa-apa pun.yang kedua tu tetiba kaki macam kene kejutan letrik.. yang ke tiga dah mula rasa kebas-kebas.. masa dorang baringkan saya..mula la otak ni gatal nak goyangkan jari kaki..eh! masih bole la.. tapi lama-lama dah takleh gerak kan kaki.. tetiba insaf jap..macam ni kot rasa orang lumpur..
Saya ada rasa perut saya goyang-goyang tapi saya tak tahu apa diorang buat.. oh yekk.. suami ada kat sisi masa tu..adalah 10 minit kat tepi saya, bole plak saya tak perasan..yelaa dah muka kene tutup dgn mask.. macam mana saya nak kenal.. saya asyik tanya apa yang doktor tengah buat kat suami saya.. sampaila saya dengar suara baby..eh! dah keluar!

lepas dorang keluarkan baby..dorang keluarkan fibroid saya plak..suami cakap saya ada fibroid kecik kat sebelah kanan selain sebelah kiri yang saya sendiri sedia tau.. hah! amek! kiri kanan ko!..
gambar kat atas ni..suami cakap tu rahim saya..doktor keluarkan sebab nak keluarkan fibroid tu..
tu haa fibroid..yang besa tu sebelah kiri, yang dalam mangkuk tu sebelah kanan.. ooyek.. baby selamat keluar pada jam 6.09pm, saya kat OT adalah dalam sejam lebih...

saya dah blurr..!! bye

No comments: