Monday, April 15, 2013

Ngundi ke kak BEDAH..??

Masuk Pilihanraya Umum kali ni akan 3 kali la aku pergi mengundi, mula-mula mengundi masa umur 22 tahun.. kebetulan pulak aku cuti semester.. gile excited nak pangkah-pangkah ni.. yelakan.. asik tengok dalam tv pangkah ni pangkah tu.. kita pun teringin jugak, nak nak bila dengar lagu 5 tahun sekali ni kot..
 
" Marilah mari...pergi mengundi.. jangan lupa kewajipan pada negara..."
 
duk ulang ulang setiap jam setiap hari kat TV.. tu lagu buat tahun bila lah tu..?
 
to be honest.. masa umur 22 tahun tu.. aku pangkah mana yang aku suka jek, takde plak pikir apa effect untuk negara. Ada 2 kertas undi..Parlimen dan DUN. So masa tu pikir sebab kau femes meh sini aku nak femes kan kau lagik... so pangkah la yang mana lagik femes huhuhuhuh... Bila habis pangkah-pangkah ni, pergi la jumpa kawan-kawan pergi breakfast kat kedai mamak ( maklum la excited bangun pepagi nak mangkah sampai lupa breakfast) then sembang sembang..
Aku ni gatal la mulut tanya sapa yang dorang mengundi..

Yang sorang ni jawab macam ni;

 " aku kesian kat parti tu, masa aku datang tadi takde sapa pergi kat both dia.. so aku pangkah la dia..." haaaa boleh..?

yang sorang ni pulak..
" ntah la weh.. aku nak sama adil so yang parlimen aku pangkah parti X, yang dun aku pangkah parti Y..."

yang seketul ni pulak lagik haru..
" aku pangkah semua.. bia lagik adil.. yang DUN aku pangkah dua dua kotak, yang parlimen pun sama.." hah????
 
Second time mengundi tu.. masa ni aku dah kerja tapi belum kawen lagik la kan..
aku tak payah beratur pun sebab orang tak ramai lagi.. kira aku ni first yang masuk bilik buang undi, masuk dengan gembira keluar pun dengan gembira.. masa masuk sekolah tempat buang undi tu dapat free air mineral dari parti X dan parti Y, dua-dua aku amik.. tapi sebelum masuk tu abang polis hensem suh buang cover depan tu.. so aku OK jek, sebab aku nak air nye jek kan..kata haus,

mak abah buang ngundi tempat lain.. aku tempat lain..alin tempat lain.. kenapa lain? aku guna alamat rumah lama kami kat Ampang Indah.. malas je nak tukar so takpela maintain je sana, mak abah pulak guna alamat rumah sewa kami dulu sebelum kami pindah ke Ampang Indah, dan alin pulak guna alamat rumah kami sekarang.. tu yang lain-lain. Habis ngundi elok je keluar dari pusat mengundi tu..kedua dua parti cakap terima kasih.. tahun tu takdela aku mengundi ikut sapa femes.. aku dah mula pandai pikir dah masa tu huhuhuh.. ngundi ikut kepentingan negara dan bangsa tercinta..cewaahhh!
Untuk ke3 kali ni.. UNDI saya adalah RAHSIA.. lantakla kalau orang cakap aku ni atas pagar ke apa kan.. aku tak sokong mana-mana parti, aku buat penilaian mengikut apa yang aku perhatikan.. kebaikan dan keburukannya.. Yang mana lebih menjaga kebajikan dan keamanan negara. masih lagi dalam pertimbangan dan harap-harap aku dapat buat pemilihan yang betul dan yang terbaik.. Ok dah! nak pegi breakfast.. bye!
*gambar kredit www.massaari.com