Tuesday, September 13, 2011

PITIPITI EN

Teringat masa belajar kat universiti dulu.. nak merasa makan sedap sedap kene la tunggu duit PTPTN masuk.. istilah makan sedap bagi aku sebagai pelajar dan sebagai orang yang merantau ( pergh!! merantau) ialah makanan yang bukan makanan asasi aku masa belajar.. sardin, telur, megi, nasi lemak tu dah jadik makanan asasi dah.. kekadang tu muak gak asik makan bende yang sama. Kat universiti kami dulu tak dibenarkan bawa rice cooker..sebabnye..tah, tapi aku buat..nak hidup la katakan, kenelah pandai pandai.. dalam apartment aku ( ada 5 orang satu apartment) je ada 3 rice cooker termasuklah aku.. dengan rice cooker tu kami buat macam-macam.. kat situla masak kari, kat situ la goreng ikan dan kat situ la masak nasik.. bes? ofkos la bess..!! bukan senang nak makan nasik berlauk.. kalau aku pegi bandar dan singgah pasar pastu nasib aku baik..dapatlah aku beli ketam RM5 setengah kilo pastu dapat free udang tah bape banyak tah kilo orang tu bagi.. so aku ada la baik dengan penjual ikan ni, kalau aku datang tempat dorang beli barang basah, mesti nyela dapat yang free free.. penjual ikan ni pun agaknye kesian tengok kitorang yang kurus murus ni, dia pun bagilaa... ( penjual ikan ni gile punye kaya.. kete mercedes dia ada 2 bijik, umah banglo..)


Duit PTPTN aku dapat satu semester RM3250.00. duit tu memaaaangla tak cukup tapi aku guna duit tu sebaik baiknye.. kekadang tu tak paham gak, cemana kawan-kawan aku boleh beli henpon baru.. bole beli perfume ( duty free la katakan) boleh beli macam-macam la barang mewah.. dan yang paling penting, yang kapel kapel..boipren gepren tu ada la hadiah untuk pasangannye sebagai tanda cinta yang tak terkata..keh keh keh yang aku ni pandang je.. hrmmm.. yelaa ko ada FAMA, aku ni nak minta kat FAMA pun takut..sebab ada 3 orang adik lagik yang masih belajar. Dengan duit tu aku bayar duit yuran RM1500 ( kalau tak silap),buku ( bukan fotostate yekk) duit makan dan duit kapal terbang balik Semenanjung ( RM500, pegi balik..MAS 50% untuk yang standby, berkampung la kat airport kalau kapal terbang penuh)




Jadik kesimpulannye.. kesimpulannya aku nak bagitahu PTPTN yang aku ni guna duit pinjaman yang depa kasi pinjam tu dengan cermat, tak boros so kalau boleh bunga yang korang charge tu dan duit yuran pentadbiran tu sila la luputkan pada orang yang macam aku ni.. aku dapat gak offer duit bunga tu kurang dari 4% pada 1% tapikan kalau lupus terus lagi bes kot ekekeeke..saja je nak cite dan sekrang ni aku dah ngantukk..tata la yek


dah lama tak nampak duit ni..huhuhuhu

No comments: